Glencoe – Dumfries

18.6.

Aamulla herätys sängystä pois
kiire jo pukemaan, pestäkin vois!
Aamulla herätys sängystä pois
visselipannu vislaa!
Tuo opiskeltiin musiikin peruskurssilla Helsingin OKL:ssa vuonna -76. Jostain syystä se tuli mieleeni aamulla suihkussa. Jätin sen hyräilyn sinne suihkutilaan. Oli mukavampaa kuunneltavaa ympärillä.

Olimme illalla siirtäneet Tellun aivan toimistorakennuksen viereen, jotta saimme nettiyhteyden toimimaan ja blogin päivitettyä. Siitäpä sitten heräilimme melkoisen rauhalliseen leirintäalueen meininkiin. Syystä tai toisesta matkalla saniteettitiloihin kohtasin useamman herrahenkilön, jotka eivät tervehtineet (tai siis vastanneet tervehdykseeni). Pesutiloissa katsoin huolellisesti peilistä sieltä minua äimistelevää henkilöä. Mikähän minussa oli sellaista, mikä laittoi vastaantulevat kääntämään katseensa pois….! En havainnut mitään suurempia muutoksia aiemmin havaitsemaani peilikuvaan. Jouduin tekemään sen johtopäätöksen, että tänään kohtasin ne tyypit täällä Brittein saarilla, jotka ovat melkoisia mörököllejä. Kyllä täällä ihmisillä on tapana tervehtiä ja ryhtyä puheisiinkin, jos siihen antaa mahdollisuuden. Olkoon niin, että poikkeus vahvistaa säännön!

Aamupuuhien jälkeen laittelimme itsemme liikkeelle etelä-lounaaseen. Tarkoitus on ehtiä Jeten luokse Cawoodiin ennen 20.6. se tarkoittanee sitä, että huomenissa pitäisi olla siellä. Eva suunnitteli meille matkareitin, joka väisteli valtateitä ja kiersi suurimmat kaupungit. Niinpä ajelimmekin valtaosan matkasta pienempiä 2-kaistaisia teitä. Tankkausta varten poikkesimme Dumbartonin kaupunkiin. Kuinka ollakaan huoltoaseman yhteydessä oli rengaspaja. Olimme jo pitkään pohdiskelleet uusien keväällä alle asennettujen renkaiden mahdollisia tasapainotusongelmia. Kysäisin tankattuani, josko heillä olisi mahdollista tarkistaa renkaiden tasapainotus. Rivakat nuoret miehet ryhtyivät hommaan heti ja puolen tunnin kuluttua meillä oli alla tasapainotetut renkaat oikeilla ilmanpaineilla. Homma seuratessani kiinnitin huomioni siihen, että jokainen rengas tarvitsi melkoisen paljon korjauksia ja kaikissa oli liian korkea rengaspaine. Ohjeistettu paine on edessä 3,2 ja takana 4,3. Meillä oli kaikissa renkaissa yli viiden baarin paineet! Täytynee kysyä renkaat asentaneesta liikkeestä, jotta mistähän moinen saattaisi johtua!

Kotimaassa en käy Liiterissä ostoksilla muulloin, kuin äärimmäisessä hätätilassa. Olen osuuskauppamiehiä! Tänään kävimme. Suostun käymään ulkomailla muissakin myymälöissä, kuin osuuskaupoissa. Niukat hankintamme eivät suuremmin lihottaneet liiterin saksalaisia omistajia.

Iltaa varten meidän piti löytää internet-ruokapaikka. Evan puhelin kun oli mennyt juntturaan, emmekä päässeet etsimään majoituspaikkaa meille. Huoltamoalueen yhteydessä oli Subway, jonka tiesimme tarjoilevan meille kelvollista evästä ja toimivan internetin. Siellä Eva haarukoi vaihtoehdoista meille sopivimman (=kaukana kaikesta hälystä ja mekastuksesta). Sellainen löytyikin maaseudun rauhasta. Viimeinen kymmenen kilometriä ajeltiin sen verran kapeata uraa pitkin, että olimme erityisen tyytyväisiä siihen, ettei vastaantulijoita ollut.
Tämä Red Squirrel Campsite on aivan sattumalta täysin saman niminen, kuin edellinen majapaikkamme. Täytynee kysyä, josko näillä kahdella on jokin linkki toisiinsa.

Tästä paikasta voi sanoa: RAUHALLINEN! Ainoat äänet, mitkä nytkin kuulen ovat tiltaltti ja joku muu tirppa, joka tuolla puskissa huutelee. Ei minkäänlaista muuta meiskaletta! Hyvä niin. Saamme takuuvarmasti nukkua rauhassa ja herätä aamulla vaikkapa tiltaltin yksitoikkoiseen lauluun. Sitä odotellessa – öitä!